Saturday, December 7, 2013

Jerawat dapat di atasi dengan bawang putih ??? Tidakkkkkkkkkk !!!!!

Hai. Jerawat memang tak dapat dipisahkan dengan golongan remaja. Tapi tak semua orang mengalami masalah jerawat yang teruk kan ? Bagi aku, aku mengalami kulit bermasalah jerawat tapi takde lah macam setengah orang yang penuh satu muka. Alhamdulillah, aku tak lah tahap kronik. Sebagai mana yang kita tahu, terlalu banyak produk yang ada di pasaran sekarang ni untuk mengatasi masalah jerawat. Aku pun sampai tak tahu nak cuba produk yang mana satu sebab muka aku ni ikut musim, kadang-kadang naik jerawat, kadang-kadang tak.

Semalam aku google tentang menghilangkan jerawat dengan kaedah tradisional. Memang banyak cara untuk menanganinya tapi keberkesanan aku tak sure lah kan. Baca punya baca, aku tertarik dengan cara menggunakan bawang putih. Bukan apa, senang kan nak dapat, duduk kat rumah pulak. Aku pun ambil 2 ulas bawang putih. Tumbuk bagi halus lepas tu aku tempek la kat jerawat yang baru naik. Memang pedih gila sampai keluar air mata aku.

Lepas setengah jam, aku tengok muka aku melepuh ! Koyak hati aku tengok muka aku jadi macam tu. Dalam hati aku dah sumpah seranah gila kat media sosial yang aku baca tu. Dorang bagi info tu tanpa bagitahu kesan yang bakal terjadi !! Melepuh gila-gila sampai macam terkena minyak panas. Gilaaaaaaaaa.. Rasa nak nangis. Memang lebih teruk dari sebelum ni. Kalau aku tau, baik aku biar je muka aku naik jerawat dari cam ni. Nasib lah sekarang cuti semester. Kalau tak memang malu tau. Aku ingat aku salah cara tapi bila aku google, rupa-rupanya ramai jugak yang jadi macam aku. Dorang pun menyesal percaya kat google yang tak tentu kesahihannya.

Rabak hati aku tengok muka sendiri. Aku pun google macam mana nak settlekan  problem melepuh or melecur ni. Kali ni aku tengok blog n web yang ada pic untuk aku percaya. Dorang suggest untuk letakkan lendir lidah buaya or aloe vera. Kalau takde, boleh letak madu asli. Aku letak aloe vera. Harap dapat la baik muka aku ni. Berdasarkan apa yang aku baca, benda alah ni mungkin memakan masa seminggu untuk baik. Aku nak upload pic aku sendiri kat sini pun malu gila-gila. Harap korang tak payah la cuba bawang putih.
Mak aku cakap, bawang putih panas dan menyebabkan benda alah ni. Memang lepas ni aku takkan mudah2 nak percaya.

Rasa nak nangis......huwarghhh..Nak baikkkkk..
Aku harap cepatlah sembuh. :(

61 comments:

  1. hello, saya pun salah seorang yang menggunakan bawang putih pada muka. Sekarang dah masuk sebulan dan muka saya masih mempunyai kesan melepuh/melecur seperti orang yang bermasalah sangat2 dengan jerawat sedangkan sebelum ni tak da la teruk sangat jerawat saya. belum pernah mencoba lidah buaya atau madu. nak tanya muka sis memakan masa berapa lama untuk sembuh dari kesan melepuh/melecur tu? sedih sangat2 sampai dah tak sanggup nak sentuh muka ni. pls help me

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian awak.saya dah rasa apa yang awak rasa.sabar ye. muka saya hilang melecur /melepuh tu lebih kurang 10 hari. tangan saya ni gatal. saya koyakkan kulit melepuh tu,biar air bisa tu hilang. saya guna aloe vera lebih daripada madu sbb tak selesa sangat guna madu.melekit.memang saya tak pernah miss letak aloe vera setiap masa kecuali mandi. memang akan tinggal parut. 2minggu saya tak keluar rumah.

      Delete
  2. Salam..
    Alahai kesiannye adik..tula google dlu kesahihannya ok..(^_^)
    Muka akak teruk jugak jerawat dulu tumbuh tak kira musim.. Alhamdulillah, sjak consume produk Shaklee masalah jerawat kurang.. Kalau rajin adik tgk lh blog https://daisyrose88.blogspot.com byk testimoni produk tu..wsalam(^_^)

    ReplyDelete
  3. sama awak!! kenapa mcm ni??!! macam mana nak buat sy baru buat semalam now cari mcm mana nak atasi , sedih sangat2 :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian awak. sabar tau. masa saya baru kena,saya letak lidah buaya je. tak guna benda lain.saya cucuk kesan melepuh tu dengan jarum n keluarkan air bisa tu.lepas tu teruskan guna lidah buaya sampai kesan melepuh tu kering.

      Delete
  4. pakai madu boleh jugak ke ganti aloe vera tu?

    ReplyDelete
  5. boleh tapi bagi saya tak best sebab melekit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf.. Tumpang tanya ya tiaanakzul.. Selain dr lidah buaya gan madu.. Apa lagi yg bleh guna tuk merawat ksan drp pggunaan bwg putih?

      Delete
  6. Baru try semalam bawang putih tu lepas baca kat satu blog. Dan sekarang melepuh! Ya Allah sedihnya :( kenapa la tak jumpa dulu blog awak ni. Down sgt2 :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar eh.skrg mesti dah okay kan muka awak ? :)

      Delete
  7. Sama...letak bawang putih 2 hari sbl0m p rumah kakak bf...tiket dh beli..menangis dlm bilik air..menyesal.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa..memang menyesal tak sudah la jawabnye.nasib boleh sembuh.

      Delete
  8. Sama . now kulit sye jadi hitam :'( .. Then kulit hitam tu terkopek :'''( .. Kulit tu jadi putih .. . perlu ke detak aloe vera ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe2..biarkan dia terkopek.sapu je aloe vera.nti inshaallah cepat sembuh.

      Delete
  9. Sampai macam tuh sekali ke? Saya baru nak cuba pakai bawang putih. Rasa takut plak err

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak yah cuba la awak. dah terbukti result yang menakutkan. hhehe

      Delete
  10. Hmmm...saya pon sama pakai bawang putih kat muka...muka jadi macam melucur dan sekarang ni da jadi luka sebab saya runas luka tu...saya malu nak kuar tunjuk muka...lagipun minggu ni saya ada peperiksaan SPM...boleh ka luka melecur tu baik dalam masa 3 hari.,.!?

    ReplyDelete
  11. Fuh, baru ingat nak buat. Nasib terjumpa blog awak ni. Thanks for the information!

    ReplyDelete
  12. Terima kasih berkongsi info tentang menyembuh jerawat menggunakan bawang putih. :D


    Perkongsian: Jerawat Teruk Mengerikan

    ReplyDelete
  13. Sy pun baru je terkena..tpi sy guna ubat gigi...so bad...melepuh satu muka..doct pun ngeri nk tgok..now da hitam..tggu nk kering..y da trkopek tu kesan mcm kulit trbakar..so sad...sy da 3 hari x kije...pliz...whoever out there..dont ever tenyeh muke anda dgn bawang putih or ubat gigi..kompom nyesall

    ReplyDelete
  14. Salam..mkn masa bape hari ye nk sembuh? Sy pun baru kene...sedih sgt...

    ReplyDelete
  15. Insya Allah ada penyelesaian tu nanti macam akak dulu pun muka macam ni jugak .Yang penting setiap produk tu mesti selamat,berkesan dan semulajdi .Jemput datang blog yer.Semoga terjalin ukhwah .Tq

    ReplyDelete
  16. Sy pun dh terkena...baru je buat semalam..mental breakdown trus.. :( ..sy nk tanya sis...brapa lama sis pki aloe vera baru hilang parut tu eh?? Dan kalau kita amik n simpan aloe vera tu berapa hari dye tahan eh..sblm jadi rosak??

    ReplyDelete
  17. Sy guna aloe vera tu..pastu bekas tu jadi cm kering n keras...mmg jd mcm tu ke?? Pastu dye mcm gelembung tp x de air kat dlm...itu mksud dye kulit tu akan gelupas dan sembuh ke camne??

    ReplyDelete
  18. Hai,kak..nak tanya..dlm masa 10 hari akak pki tu..parut akak tu mmg hilang betul2 ke...ke masih nampak/ad lg?? Please reply...please3...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg x hilang lagi dik dalam masa 10 hari. makan masa jugak. ada la dalam sebulan

      Delete
  19. Dulu saya pakai bawah putih juga. Tapi selepas picit jerawat sampai lah dia kuar darah. Lepas tu letak bawang putih sebab tak nak letak parut.

    ReplyDelete
  20. Bawang putih to heal acne bukan dengan diletakkan diatas acne tapi you consume it every night. Chop it into pieces and eat it or swallow it along with a glass of water. It works like a detox to your body. And it works on my brother 17 years acne...my brother's acnes are no longer exist.

    ReplyDelete
  21. Bawang putih sememangnya boleh mengatasi masalah jerawat. Cuma ia tidak boleh diletakkan langsung ke atas jerawat. Tu yg buat kulit kelihatan merah2 melecur. Salah kaedah tu.

    Ni dia kaedah yg betul. Bawang putih mesti di "dilute" terlebih dahulu. Tumbuk dua tiga biji bawang sehingga hacur sedikit. Kemudian campurkan sedikit air. Sikit je tau! Jgn banyak. Kemudian ambik kapas dan celupkan ke dalam air bawang tadi dan lepas tu sapu ke bahagian muka yg berjerawat tu. Jika tak tahan pedih, tambah lgi air. Buat sekali sehari sebelum tidur. Besok pagi basuhlah muka. Kaedah ni adalah utk merawat jerawat dari luar.

    Utk merawat jerawat dari dlm, makan bawang putih yg "raw". Tapi ingat, jgn makan terlalu kerap yer... Dua tiga biji bawang dimakan sekali sehari pun dah cukup. Dan sila berus gigi selepas makan. Nanti nafas berbau bawang pula!

    ReplyDelete
  22. sy pon penah guna bwg ptih ni dkt muka..habis lbam muka.. na dkt sbulan jgk la bru hilang..pgi skolah tebal je muka..mjur org tak tanya.

    ReplyDelete
  23. sy gune ok..sy buh dgn madu tualang n seulas je bwg putih...bwg pth pns jgn la byk2 ye..apepun sederhana je :)

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum hai. Jom try #pilgarlic dari Haio. 100% dari bawang putih. InsyaAllah selain membantu mengecutkan jerawat. Membantu daei segi kesihatan dalaman.

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum hai. Jom try #pilgarlic dari Haio. 100% dari bawang putih. InsyaAllah selain membantu mengecutkan jerawat. Membantu daei segi kesihatan dalaman.

    ReplyDelete
  26. Lah...ye ke sye baru je nak cuba bawang putih tu...nsib baik la sye bca blog sis ni....anyway thnks :)

    ReplyDelete
  27. Nak tny aloe vera tu letak hari2 ke? N bape Kali sehari kne letak? Ke setiap Kali lendir tu kering awk letak Baru lagi?? Hurmmmm nyesal x sudah ikt petua bawang Putih ni...asal kecil jd besar parut kat pipi ni...

    ReplyDelete
  28. sis saya pun jadi mcm sis sebab bawang putih sekarang dah okay. agaknya dia akn tinggal parut tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. akan tinggal parut hitam and lambat sembuh bergantung pada kulit. now kulit makin okay after letak serum utk parut.

      parut kene bawang tu maybe akan paling lama pon dalam sebulan. paling awal nk hilang dalam seminggu dua.

      Delete
  29. pernah once guna bawanh putih and kesan dia like #%#-#+#+# . jauh panggang dari sembuh. bertambah teruk dan hitam. PADE YG GATAI TGN NK GUNA BAWANG PUTIH TU, BAIK HENTIKAN NIAT ANDA. PADE YG UPLOAD KATE BWG PUTIH TU ELOK UTK KECUTKAN JERAWAT. ACIK ANGGGGGGGGGG KECUT. PUI. kbye. huhu

    ReplyDelete
  30. Saya adalah salah seorang pegawai bank swasta di Indonesia,, saya sblmnya facial di salah satu salon, 1 minggu kemudian wajah saya berjerawat, dan saya Malu dengan derawat saya itu depan nasabah saya, sayapun inisiatif menggunakan barang herbal yaitu garlic,, ternyata bukannya buat saya lembuh malah membuat wajah saya melepuh parah,, dan saya kekantor, bertemu nasabah sangatlah Malu,,, kejadian saya baru hari minggu 12 juli 2015, mohon solusi.ny

    ReplyDelete
  31. Saya adalah salah seorang pegawai bank swasta di Indonesia,, saya sblmnya facial di salah satu salon, 1 minggu kemudian wajah saya berjerawat, dan saya Malu dengan derawat saya itu depan nasabah saya, sayapun inisiatif menggunakan barang herbal yaitu garlic,, ternyata bukannya buat saya lembuh malah membuat wajah saya melepuh parah,, dan saya kekantor, bertemu nasabah sangatlah Malu,,, kejadian saya baru hari minggu 12 juli 2015, mohon solusi.ny

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  32. sedih !!! dah 2bulan terkena tp still x hilang2 kesan hitam dkat muka . sedih sedih sedih !!!! :'(

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum sis..
    Thanks for the info.. Alhamdulillah saye jumpe blog sis sebelum cube petua bawang putih nii

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam sis.
      alhamdulillah. kalau tidak mesti berkurung je kat umah 2minggu

      Delete
  34. Saya baru buat semalam. NANGIS dalam bilik air. Pergi sekola orang ejek je. Bila org tanya atikah mana satu, org jawab yg ada parut tu. Memang terasa gila. Pastu tadi dia mcm kering then terkoyak. Mak saya bising cakap bila koyak jadi parut hitam. Sis berparut hitam ke lepas koyak ? T_T T_T T_T T_T Malu nak pergi sekolaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm. samalah. parut hitam saya ni dah nak dekat sebulan belum hilang.
      serius sangat hodoh.
      saya tgh cari ubat yang sesuai. sekarang pakai serum vit c, kulit ok, glowing tapi kesan parut tu masih ada. pudar pun tak. hmmmm

      Delete
  35. sis saya pun bru try petua bawang Putin tuu, masa guna series pedih giler. ingatkn nk ok laa kn last2 lps cuci hbis dekat tempat jerawat tu kehitaman . mlu rasa nk berhadapan dgn org . agak2 ambil brape lama ye sis bleh sembuh? sy punya luka kecik je

    ReplyDelete
  36. Haa tu la. Sy pun baru Cuba bawang putih tapi tak pula Jd mcm ni. Tp sy campur dengan gula merah...

    ReplyDelete
  37. Saya cuba pakai tadi. Lepas basuh muka tu muka merah and ada bengkak sikit but dalam 15 minit macam tu muka dah okay. Masa awak pakai mula mula tu macam ni jugak ke memang terus jadi teruk? Pls reply

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum. Terima kasih sebab bagi info tentang aloevera dan cara untuk menangani masalah ni sebab saya pon hadapai masalah yang sama. Saya ada masalah panau dan cari macam2 ubat tradisional nak atasi masalah panau ni. Saya jumpa banyaj blog yang masalah panau ni boleh diatasi dengan menggunakan bawang putih. Baru sehari je pakai kulit dah melepuh lepuh. Sekali lagi thank you very much for the information :)

    ReplyDelete
  39. puteri sungaiMay 24, 2017 at 8:13 PM
    saya mangsa bwg putih... mg celaka sapa yg tulis bwg putih utk kecutkan jerawat ��... utk merawat gunakan aloevera aja.. mmg lmbt tp tak ada kesan parut

    ReplyDelete
  40. kak sekarang muka akak macam mana saya pon baru kena dua hari lepas

    ReplyDelete
  41. SAYA DAH SEBULAN KENA..MASIH ADA KESAN PARUT HITAM2..UWAAA BILE NAK BAIK NI

    ReplyDelete
  42. Kenapa la aku ta siasat kesan bruk nya.. Adoi.. Abis lembam dagu aku hmm..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...